Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/9568
Title: Когнитивные модели дискурса профессионального общения при обучении переводчиков
Other Titles: Cognitive models of professional communication discourse on teaching the interpreters
Authors: Moshchanskaya, E. Y.
Мощанская, Е. Ю.
Issue Date: 2012-02
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Мощанская, Е. Ю. Когнитивные модели дискурса профессионального общения при обучении переводчиков / Е. Ю. Мощанская // Образование и наука. — 2012. — № 2. — С. 118-129.
Abstract: The paper is devoted to the discourse on professional institutional communication and its modeling for training the interpreters. The aim of the study is the analysis of the cognitive models of the above discourse relating to the present development stage of the cognitive linguistics. The author makes the conclusion emphasizing the paradigmatic and syntagmatic orientation of the selected cognitive models and outlines the constant and variable factors for developing the didactic model of the professional communication discourse. The paper presents the discourse-analysis model of professional communication based on the systematic approach and designed for the case study of the mediated communication. The obtained results can be used for training both the interpreters and other professionals for whom the discursive competence is the key one
Статья посвящена дискурсу профессиональной институциональной коммуникации и его моделированию для обучения устных переводчиков. Целью исследования был анализ когнитивных моделей названного дискурса, предлагаемых на современном этапе развития когнитивной лингвистики. Автором сделан вывод об их парадигматико-синтагматической направленности, обозначены константные и вариативные признаки для создания дидактической модели дискурса профессионального общения. В статье представлена основанная на системном подходе модель дискурс анализа профессиональной коммуникации, ориентированная на анализ конкретной ситуации опосредованного общения. Полученные результаты могут быть использованы не только при обучении переводчиков, но и при подготовке специалистов профессии «человек – человек», для которых дискурсивная компетенция является одной их ключевых
Keywords: PROFESSIONAL DISCOURSE
SIMULATION METHOD
MODEL
COGNITIVE MODEL
ДИСКУРС ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОММУНИКАЦИИ
МЕТОД МОДЕЛИРОВАНИЯ
МОДЕЛЬ
КОГНИТИВНАЯ МОДЕЛЬ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука. 2012. №2
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2012_2_91_12.pdf213,2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.