Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/9589
Title: Модель проектирования многоуровневых оценочных средств для диагностики компетенций студентов в техническом вузе
Other Titles: The design model of multilevel estimation means for students’ competence assessment at technical higher school
Authors: Shikhova, O. F.
Шихова, О. Ф.
Issue Date: 2012-02
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Шихова, О. Ф. Модель проектирования многоуровневых оценочных средств для диагностики компетенций студентов в техническом вузе / О. Ф. Шихова // Образование и наука. — 2012. — № 2. — С. 23-31.
Abstract: The paper considers the research findings aimed at the developing the new quality testing technique for students assessment at Technical Higher School. The model of multilevel estimation means is provided for diagnosing the level of general cultural and professional competences of students doing a bachelor degree in technological fields. The model implies the integrative character of specialists training - the combination of both the psycho-pedagogic (invariable) and engineering (variable) components, as well as the qualimetric approach substantiating the system of students competence estimation and providing the most adequate assessment means. The principles of designing the multilevel estimation means are defined along with the methodology approaches to their implementation. For the reasonable selection of estimation means, the system of quality criteria is proposed by the authors, being based on the group expert assessment. The research findings can be used for designing the competence-oriented estimation means 
В статье приведены некоторые результаты исследования, целью которого является разработка новых технологий диагностики качества подготовки студентов в техническом вузе. Представлена модель проектирования многоуровневых оценочных средств для диагностики уровня сформированности общекультурных и профессиональных компетенций студентов бакалавриата, обучающихся по направлению «Технологическое образование». Модель учитывает интегративный характер подготовки этих специалистов – сочетание психолого-педагогической (инвариантной) и инженерной (вариативной) составляющих, а также возможности квалиметрического подхода, позволяющего обосновать систему диагностируемых компетенций студента и выявить наиболее адекватные средства их оценивания. Раскрыто содержание принципов проектирования многоуровневых оценочных средств и реализующих их методологических подходов. С целью аргументированного отбора оценочных средств предложена авторская система критериев для определения их качества методом групповых экспертных оценок. Результаты исследования могут быть использованы для разработки технологий проектирования компетентностно-ориентированных оценочных средств
Keywords: COMPETENCE
MULTILEVEL COMPETENCE ESTIMATION MEANS
DIAGNOSTICS
COMPETENCE LEVEL
QUALIMETRIC APPROACH
QUALITY CRITERIA OF ESTIMATION MEANS
КОМПЕТЕНЦИЯ
МНОГОУРОВНЕВЫЕ КОМПЕТЕНТНОСТНО-ОРИЕНТИРОВАННЫЕ ОЦЕНОЧНЫЕ СРЕДСТВА
ДИАГНОСТИКА
УРОВЕНЬ СФОРМИРОВАННОСТИ КОМПЕТЕНЦИЙ
КВАЛИМЕТРИЧЕСКИЙ ПОДХОД
КРИТЕРИИ КАЧЕСТВА ОЦЕНОЧНЫХ СРЕДСТВ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука. 2012. №2
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2012_2_91_03.pdf1,75 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.