Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/44619
Title: Управление вузом: технология мониторинга репутации образовательного бренда
Other Titles: University management: Technology for monitoring the reputation of an educational brand
Authors: Sinyavets, T. D.
Luneva, E. A.
Katunina, N. V.
Синявец, Т. Д.
Лунева, Е. А.
Катунина, Н. В.
Issue Date: 2024-04
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Синявец, Т. Д. Управление вузом: технология мониторинга репутации образовательного бренда / Т. Д. Синявец, Е. А. Лунева, Н. В. Катунина // Образование и наука. — 2024. — № 4. — С. 68-103. — 10.17853/1994-5639-2024-4-68-103.
Abstract: Introduction. The processes of formation of a multipolar world lead to changes in higher education. An important consequence of the ongoing changes is the reorientation of the activities of universities to the domestic market, the development of new educational programmes, and learning technologies. Against the background of growing competition in this direction, the reputation of an educational institution is acquiring an increasing importance in the eyes of various stakeholders. Aim. The present research aimed to develop a technology for monitoring the reputation of an educational brand based on the opinions of stakeholders. The obtained technology, resulting from the analysis and generalisation of scientific works, was tested in Dostoevsky Omsk State University. Methodology and research methods. The scientific basis of the research was the methodology of brand management, formed within the framework of the marketing approach to the organisation activities, and the cognitive methodology of research was applied. The authors used the following research methods: the analysis of the external environment, the cognitive methodology of knowledge networks research (ISM analysis), the structural matrix of the interaction of factors (SSIM), and focus groups with representatives of target groups of the public that determine the reputation of an educational brand. Results. The authors developed the technology for monitoring the reputation of an educational brand. The technology includes: the structural characteristics of the research object; the selected and justified form of control of the managed object; the identified stakeholders of the educational institution; and the described procedure for monitoring the reputation of an educational brand. The key result of the study is that the proposed monitoring technology has a complex nature of analysing the influence of environmental factors on the reputation of the university brand, which allows building a hierarchy of environmental factors, as well as choosing the most effective behaviour strategy in relation to strengthening the reputation of the university in a timely manner. Scientific novelty. The scientific novelty lies in the development of up-to-date technology for monitoring the reputation of an educational brand, which is available for implementation for any higher school in Russia in terms of labour intensity and financial costs. Practical significance. The presence of a pool of strategies tied to the results of the implementation of monitoring technology allows communication activities of an educational institution to be immediately adjusted, strengthening its reputation in the market environment.
Введение. Процессы формирования многополярного мира стимулируют изменения в сфере высшего образования. Важным следствием происходящих изменений является переориентация деятельности вузов на внутренний рынок, развитие новых образовательных программ и технологий обучения. На фоне обострившейся конкуренции вузов актуальность приобретает репутация образовательного бренда в глазах различных стейкхолдеров. Целью проведенного авторами исследования стала разработка технологии мониторинга репутации образовательного бренда на основе установления мнения стейкхолдеров. Полученная в результате анализа и обобщения научных трудов технология была апробирована в практике деятельности регионального вуза ФГАОУ «Омский государственный университет им. Ф. М. Достоевского». Методология, методы и методики. Научной базой исследования стала методология бренд-менеджмента, формируемая в рамках маркетингового подхода к деятельности организации, а также когнитивная методология исследований. В качестве методов исследования использованы анализ внешней среды, когнитивная методика исследования сетей знаний (ISM-анализ), структурная матрица взаимодействия факторов (SSIM), а также фокус-группы с представителями целевых групп общественности, оценивавших репутацию образовательного бренда. Результаты. Разработана технология мониторинга репутации образовательного бренда, в том числе структурированы характеристики объекта исследования, выбрана и обоснована форма контроля управляемого объекта, выделены стейкхолдеры образовательного учреждения, описана процедура проведения мониторинга репутации бренда. Ключевым результатом исследования является то, что предложенная технология мониторинга носит комплексный характер, а также учитывает влияние факторов внешней среды на репутацию образовательного бренда, что позволяет выстроить их иерархию по значимости влияния на бренд и своевременно выбрать наиболее эффективную стратегию поведения в отношении укрепления репутации вуза. Научная новизна заключается в разработке современной технологии мониторинга репутации образовательного бренда, которая доступна для внедрения в любом вузе России с точки зрения трудоемкости и финансовых затрат. Практическая значимость. Наличие пула стратегий, привязанных к результатам внедрения технологии мониторинга, позволяет немедленно корректировать коммуникационную деятельность образовательного учреждения, укрепляя его репутацию в рыночной среде.
Keywords: HIGHER EDUCATION
UNIVERSITY
EDUCATIONAL BRAND REPUTATION
ENVIRONMENTAL FACTORS
EDUCATIONAL BRAND MONITORING METHODOLOGY
TARGET GROUPS OF THE PUBLIC
BRAND MANAGEMENT STRATEGIES
ВЫСШЕЕ ОБРАЗОВАНИЕ
УНИВЕРСИТЕТ
РЕПУТАЦИЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО БРЕНДА
ФАКТОРЫ ВНЕШНЕЙ СРЕДЫ
МЕТОДИКА МОНИТОРИНГА ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО БРЕНДА
ЦЕЛЕВЫЕ ГРУППЫ ОБЩЕСТВЕННОСТИ
СТРАТЕГИИ УПРАВЛЕНИЯ БРЕНДОМ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2024-4-68-103
Origin: Образование и наука № 04 (2024)
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File SizeFormat 
edscience_2024_04_004.pdf1,7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.